O šotorih
Razvrstitev šotorov:
4 SEZONSKI ŠOTORI – namenjeni za uporabo celo leto, tudi pozimi pri nizkih temperaturah in na snegu. Konstrukcija in materiali so primerni tudi za najbolj neugodne vremenske pogoje – zelo močne vetrove, sneg, dež, nizke temperature.
3 SEZONSKI ŠOTORI – namenjeni so za taborjenje od pomladi do jeseni. Konstrukcija in materiali zagotavljajo stabilnost tudi v močnejšem vetru in nepremočljivost pri daljšem deževju.
POLETNI ŠOTORI – namenjeni za poletno taborjenje ob morju, oziroma za toplejše kraje kjer ni dolgotrajnih padavin in prehudih vetrov Materiali:
Za ZUNANJI MATERIAL: (streha) proizvajalci uporabljajo poliamid, poliester, bombaž ter mešanico le teh. Poliamid je po svojih fizikalnih lastnostih malo močnejši, poliester pa bolj obstojen na UV (Ultra Vijolični) svetlobi. Material iz bombaža ali mešanice bombaža in poliestra je bolj obstojen na UV in je s tem trajnejši, odlično diha ter ima z zunanje strani vododbojno impregnacijo. Bolj kot izbira med poliestrom in poliamidom pa je pomembna kvaliteta enega ali drugega. Zunanji material ima na spodnji strani poliuretanski premaz, ki zagotavlja vodotesnost materiala. Od debeline tega premaza je odvisen vodni stolpec (pritisk), ki ga material zdrži. Vodni stolpec 1000 mm že zagotavlja 100% vodotesnost (dež) zunanjega materiala. Če želimo, da je tudi šotor 100% nepremočljiv, morajo biti vsi šivi zavarjeni. Nekateri šotori imajo dodaten aluminiziran sloj na notranji ali zunanji strani. Če je na zunanji strani, zagotavlja boljšo odpornost na UV svetlobo, poleg tega pa je v takem šotoru bolj temno, tako da nas zgodnje jutranje sonce manj moti, večerna luč v šotoru pa ne pritegne radovednih pogledov.
Za NOTRANJI MATERIAL šotorov se uporabljajo zračni poliamid, poliester, bombaž ali mešanica. Boljši šotori imajo notranji material vodoodbojno impregniran, kar preprečuje kondenzu, ki se naredi na zunanjem materialu, da bi zmočil notranjost šotora.
Materiali za TLA so iz močnejšega poliamida, poliestra ali iz polietilena. Prednost poliamida in poliestra je, da je lažji in manjši, ko je zložen, za vodotesnost pa mora biti premazan z poliuretanskim premazom in šivi morajo biti zavarjeni. Priporočljivo je, da je vodni stolpec za tla 1500 mm ali več, saj v tem primeru lahko pride do večjih pritiskov, ker po tleh hodimo oziroma ležimo. Polietilenska tla so ravno tako vodotesna, uporabljajo pa se pri cenovno ugodnih šotorih, oziroma tam, kjer teža in velikost nista zelo pomembni.
PALICE so lahko iz aluminija, jekla ali iz steklenih vlaken (fiberglas). Aluminijaste palice so lažje in močnejše, šotor pa je v vetru bolj stabilen. Jeklene palice so težke in močne, šotor je v vetru stabilen. Kvalitetne palice iz steklenih vlaken so ravno tako trajne in primerne za pogoje, kjer ni premočnih vetrov.
KLINI so lahko jekleni, plastični ali aluminijasti. Aluminijasti klini so lažji, pri uporabi pa moramo biti previdni, ker se lažje zvijejo. Običajni jekleni klini fi 5 mm so za običajne razmere dovolj trdni, če pa želimo močnejše imamo na voljo več vrst debelejših ali profilnih klinov. Plastični klini so primerni samo za uporabo na zemlji.
Konstrukcija in izbira modela:
VELIKOST ŠOTORA je seveda odvisna od namena uporabe. Če bomo šotor veliko nosili v nahrbtniku, bomo izbrali manjšega in lažjega, za toliko oseb, kot jih bo v njem res spalo. Predprostor je tudi v tem primeru priporočljiv, seveda pa bo zaradi zahteve po majhni teži, manjši. Če bomo šotor imeli postavljen več dni na enem mestu, bo bolje, da vzamemo šotor, v katerem bo prostor tudi za prtljago. Preverimo tudi velikosti ležalnih podlog, da bodo ustrezale dimenzijam šotora. Osebe višje od 190 cm naj izberejo šotor, ki ima spalnico dolgo vsaj 200 cm ali več. Velikost predpostora si izberemo po svojih željah, vedeti pa moramo, da bo v njem poleg čevljev še vsa oprema, ki je ne želimo imeti v spalnem delu (nahrbtnik, kuhalni pribor, razna športna oprema, mokra oprema…). Višina šotora je zopet povezana s težo, je pa višji šotor dosti bolj prostoren in vanj lažje vstopamo.
ZRAČNOST ŠOTORA zagotavljajo zračniki, vhodi in okna v zunanjem materialu. Več kot je zračnikov in večji kot so, bolj se šotor zrači. Pomembno je, da so zračniki dobro izdelani, da v dežju ne zamakajo. Zračniki naj bodo čim bolj pri vrhu šotora, ker se tam zadržuje topel in iztrošen zrak. Najboljšo zračnost imajo šotori, ki imajo vhod vsaj iz dveh strani. Ko želimo šotor prezračiti, preprosto odpremo oba vhoda in v šotoru hitro nastane dobra klima.
KONDENZ V ŠOTORU nastane v pogojih, ko je zunaj hladno, znotraj šotora pa je zaradi dihanja vlažnejši zrak. Pojavi se predvsem na notranjem delu zunanjega materiala, včasih pa tudi na notranjem materialu. Kondenza je lahko toliko, da kaplja. Če dežuje, ni nujno, da je šotor premočil, lahko je le kondenz. Kondenza je manj, če šotor bolj zračimo.
KONSTUKCIJE ŠOTOROV se razlikujejo po tem, kje potekajo palice ali pa so brez palic. Pri enih so palice v zunanjem materialu, pri drugih v notranjem materialu. Razlika je pri postavljanju. Pri prvih najprej postavimo streho in nato vanj obesimo spalnico, kar je bolje v primeru dežja, saj spalnica ostane suha, pri drugih najprej postavimo spalnico in čez napnemo streho. Velja tudi pravilo, da več kot je palic bolj je šotor stabilen v vetru. Poznamo tudi šotore, kjer namesto palic potekajo zračne tube, katere se napihne in tem pravimo napihljivi šotori. Obstajajo tudi šotori, ki se postavijo v nekaj sekundah, te imajo palice na zunanjem materialu in so velikokrat enoslojni, vendar so ti šotori po večini nizkega cenovnega in tudi kakovostnega razreda.
POMEMBNE PODROBNOSTI: Zunanji material je podaljšan do tal – ko klinov ni mogoče dobro učvrstiti, na podaljške naložimo kamenje ali pozimi sneg; boljša stabilnost v vetru, saj šotora ne “napihuje”; ohranjanje temperature v notranjosti šotora; pri večini modelov lahko podaljške zvijemo, ko jih ne potrebujemo ali ko želimo boljše zračenje. Mreža za mrčes – vrata lahko zapremo le z mrežico, ki zagotavlja dobro zračenje, hkrati pa smo zaščiteni pred mrčesom, žuželkami in plazilci. Žepi in kljukice v notranjosti – majhna podrobnost, ki olajša organizacijo opreme v šotoru. Odpiranje zadrg v obeh smereh – enostavnejše odpiranje vhodov; z delno odprtimi zadrgami lahko povečamo zračenje.
POSTAVLJANJE ŠOTORA: Prostor, kamor šotor nameravamo postaviti, naj bo čimbolj raven ali enakomerno nagnjen. Če postavljamo šotor na nagnjen teren, spalnico postavimo tako, da bomo imeli glavo višje in noge nižje. Po možnosti ga postavimo v senco, saj izpostavljenost UV žarkom, najbolj vliva na življenjsko dobo šotora. S terena odstranimo večje in ostre predmete. Postavimo šotor po priloženih navodilih. Pri večjih šotorih priporočamo, da šotor postavljata dve osebi, manjše pa enostavno postavi tudi en sam. Za vodotesnost (predvsem za šotore, ki so iz bombaža ali mešanice bombaža) in stabilnost v vetru je zelo pomembno, da zunanji material s klini enakomerno napnemo in da napnemo tudi vse vrvice. Podiranje šotora gre v obratni smeri. Priporočamo, da palice pri podiranju potiskate in ne izvlačite ker se z izvlačenjem palice nenehno razstavljajo. Šotor zvijemo in pospravimo, ko je popolnoma suh, v nasprotnem primeru lahko pride do plesnenja.
ČIŠČENJE ŠOTORA: Šotor očistimo s vlažno krpo, trdovratnejše madeže odstranjujemo s čistilom za šotore. Poseben problem je drevesna smola. Najbolje je na to paziti že pri postavljanju in šotor zaščiti na mestih kjer kaplja smola. Sama smola ne škoduje šotoru, škodujejo pa lahko preagresivna čistila. Ena od rešitev je, da smolo v grobem odstranimo s trdim predmetom, ostalo pustimo in enkrat, ko je posušeno, s krtačo odstranimo.
OKVARE ŠOTORA: Strgan zunanji material najlažje popravimo s samolepilnimi krpicami za popravilo sintetičnih materialov. V primeru šivanja raztrganin se moramo zavedati, da šivi ne bodo vodotesni. V primeru nalomljenih palic jih povijemo z lepilnim trakom. Nekateri šotori z aluminijastimi palicami imajo priložen aluminijast tulec, ki ga namestimo na zlomljeno ali zvito mesto. Poškodovane segmente palic lahko dokupimo – pri nakupu pazimo na ustrezen premer, na ustrezno dolžino pa jih lahko tudi sami prirežemo z žago za železo.